Przez Piasta do Lasu Pietrasze

Opis szlaku 'Przez Piasta do Lasu Pietrasze' (13 km)

Trasę zaczynamy na nowym skrzyżowaniu ulicy Piastowskiej i Towarowej. Prawdopodobnie przed końcem wakacji 2012 zostanie w pełni otwarta droga rowerowa po lewej stronie ul. Piastowskiej, jednak aktualnie (30.06.2012) polecamy jechać prawą stroną (ciąg pieszo-rowerowy) lub jezdnią. Skrzyżowanie z ulicą Zacisze jest aktualnie w budowie (wiadukt) i odcinek ok. 200 metrów musimy przejechać ulicą. Na drogę rowerową po lewej stronie ul.  Piastowskiej możemy przejechać za skrzyżowaniem z ul. Chełmońskiego - od tego momentu praktycznie bez przeszkód jedziemy już nową, wygodną trasą.

Wjeżdżając na starą trasę Wasilkowską znak informacyjny skieruje nas na ciąg pieszo-rowerowy do Wasilkowa po prawej stronie ulicy. Niestety, chodnik kończy się po ok. 100 metrach, dalej jedziemy wąską ścieżką wzdłuż drogi, lub asfaltem.

Po minięciu stacji paliw Bliska, uważnie śledzimy linię drzew po lewej stronie jezdni - znajdziemy tam ścieżkę w głąb lasu, oznaczoną niebieskim szlakiem pieszym, wzdłuż którego dalej prowadzi nasza trasa.

Pierwsze kilkaset metrów jest dość uciążliwe i gdyby nie pewność, że jedziemy w dobrą stronę (śledzimy oznaczenia niebieskiego szlaku na drzewach, pojawiają się co kilkadziesiąt metrów), można by odczuć, że zgubiło się drogę. Na pierwszym rozwidleniu dróg (w lewo - zakręt pod górkę, w prawo - lekko w dół) zjeżdżamy w dół, wzdłuż niebieskiego szlaku. Najbliższe 50 metrów to 2 złamane drzewa i kilka chaszczy, przed którymi musimy zsiąść z roweru i pokonać je pieszo. Po ostatniej przeszkodzie (jest ich w sumie ok. 4-5) zaczyna się szeroka leśna droga, którą podążamy wzdłuż niebieskiego szlaku (generalnie - jedziemy prosto główną 'ulicą').

Po odbiciu w lewo i przejechaniu przez przejazd kolejowy mamy wybór - możemy wrócić w stronę miasta ścieżką wzdłuż torów (małe kamyki na ścieżce, cisza i spokój) lub przejechać ok. 200 metrów dalej prosto lasem, minąć Muzeum Wsi, skecić za wiatrakiem w lewo - i wrócić jadąc nową ścieżką rowerową zaczynającą się przy zajeździe Wiking (wygodniej, jednak bezpośrednio obok ruchliwej drogi). W obu przypadkach zakończymy trasę na osiedlu Białostoczek.

Przebieg trasy:

skrzyżowanie ul. Towarowej i Piastowskiej - ul. Chełmońskiego - Cmentarz -> ul. Piastowska -> ul. Trawiasta - cerkiew Hagia Sophia  -> ul. Piastowska -> ul. Wysokciego -> las Pietrasze (niebieski szlak) -> ścieżka wzdłuż torów -> Białostoczek

Atrakcje i zabytki:

ul. Wschodnia: zabytkowy cmentarz wyznania Mojżeszowego.

ul. Trawiasta: cerkiew Hagia Sophia (miniatura świątyni ze Stambułu)

ul. Wysockiego: zabytkowa wieża ciśnień

las Pietrasze: pomnik ku czci 5100 ofiar z lat 1941 i później

(ewentualnie) las Pietrasze: Białostockie Muzeum Wsi

Galeria z trasy:

Mapa szlaku

Działanie w toku.

Długość i profil

Długość szlaku: 13 kilometrów