Szlak Doliny Śliny

Opis szlaku 'Szlak Doliny Śliny' (33 km)

Trasa oznaczona jest żółtym szlakiem rowerowym i zaczyna się u wrót Narwiańskiego Parku Narodowego. Przed wyruszeniem w trasę możemy wejść na teren parku (obowiązują bilety w cenie 4zł za bilet normalny i 2 zł ulogwy; park czynny w godzinach 7:30 - 15:30 w dni powszednie przez cały rok, oraz w sezonie letnim także w weekendy od 10:00 do 18:00; sezon letni: 1.05 - 31.08). Na terenie parku możliwe jest przejście ścieżką edukacyjną, obejrzenie panoramy doliny Narwii z wieży widokowej, oraz przejście kładką na rzece, pośród trzcin. Polecamy zaopatrzeć się w długi rękaw i/lub środki przeciw komarom.

Poczynając już od Kurowa - szlak jest bardzo słabo oznaczony. Pierwsze kilkaset metrów to odcinek na którym przecinają się trzy szlaki rowerowe (zółty, czerwony - Podlaski Szlak Bociani, niebieski - Obwodnica Rowerowa Narwiańskiego Parku Narodowego) i czerwony szlak pieszy. Żółte znaki na drzewach rozmieszczone są rzadziej niż na innych szlakach i często są mocno wyblakłe - polecamy więc uzborjenie się w cierpliwość. Po wyjeździe z Kurowa, jadąc szutrową drogą mamy lekką niezgodność szlaku z mapą - oznaczenie na drzewie kieruje nas w lewo, mapa prowadzi prosto. W obu wypadkach dotrzemy jednak do wsi Pszczółczyn, przez którą przejeżdżamy kierując się na Kobylin-Borzymy.

We wsi Kobylin-Borzymy mijamy neogotycki kościół z 1904 roku, skręcamy w lewo i kierujemy się na Zawady. Mijamy Zlaesie Łabędzkie skręcając przy krzyżu w prawo i po około 2.5 kilometrach dojeżdżamy do drogi na Warszawę. Przecinamy ją kierując się dalej prosto.

W Zawadach przytrzymujemy się na chwilę przy kościele - naprzeciwko niego, ze starej zajezdni autobusowej rozciąga się piękna panorama na dolinę Śliny. Przed wsią Łaś-Toczyłowo Ślina wpada do Narwi, wzdłuż której przejedziemy następny odcinek.

Ostatni odcinek szlaku prowadzi od wsi Rudniki drogą na Łomżę, z której na najbardziej ostrym zakręcie w okolicy odbijamy prosto, jadąc dalej starym, sfatygowanym asfaltem. Szlak kończy się na wysokości wsi Strękowa Góra, w której możemy znaleźć kilka gospodarstw agroturystycznych. Polecamy dojechać na koniec wsi - z mostu za wsią rozciąga się piękny widok na otaczającą dolinę Narwii. Będąc tutaj możemy również wybrać się na pobliską Górę Strękową - punkt widokowy, z którego roztacza się widok na dolinę Narwi oraz pobliskie fortyfikacje z czasów bitwy nad Wizną.

Przebieg trasy:

Kurowo (zółty szlak rowerowy) -> Pszczółczyn -> Kobylin-Borzymy -> Zalesie Łabędzkie -> Sikory-Janowięta -> Sikory-Tomkowęta -> Sikory-Pawłowęta -> Sikory-Piotrkowięta -> Sikory-Bartkowięta -> Zawady -> Targonie Wity -> Targonie Wielkie -> Łaś-Toczydłowo -> Rudniki -> Strękowa Góra

Atrakcje i zabytki:

Kurowo: Narwiański Park Narodowy, obowiązują bilety w cenie 4zł za bilet normalny i 2 zł ulogwy; park czynny w godzinach 7:30 - 15:30 w dni powszednie przez cały rok, oraz w sezonie letnim także w weekendy od 10:00 do 18:00; sezon letni: 1.05 - 31.08.

Kobylin-Borzymy: neogotycki kościół parafialny pw. św. Stanisława Biskupa, wzniesiony w latach 1898-1904 według projektu Franciszka Przecławskiego, konsekrowany w 1910.

Galeria z trasy:

Mapa szlaku

Działanie w toku.
Źródło: 'WOJEWÓDZTWO PODLASKIE Mapa szlaków rowerowych', Białystok-Warszawa 2009, wydanie I

Długość i profil

Długość szlaku: 33 kilometrów